Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Stanislavskys Magiska Om … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stanislavskys Magiska Om som undersöknings- och utvecklingsmetod för nyskriven musikal

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Victoria Brattström
Nina Norblad
Publicerad i Musikalsymposium Kulturhuset Spira 2-3 juni 2018, Musikalplattformen Norden
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet (GPCC)
Högskolan för scen och musik
Språk sv
Länkar smot.se/musikalplattform
Ämnesord Scenisk gestaltning, nyskriven musikal, Musikalplattformen Norden, musikdramatik, Konstantin Stanislavski, Magiska Om, skådespelarkonst, regi, konstnärlig forskning, Artistic Interventions in Organizations
Ämneskategorier Scenkonst

Sammanfattning

Stanislavskys Magiska Om som undersöknings- och utvecklingsmetod för nyskriven musikal - Performance Lecture/Presentation av workshopsmetod för utveckling av nyskriven musikal, Musikalplattformen 2018 Sammanfattning: Att arbeta med workshops bör gynna framväxten av ny musikal i Sverige, och t.ex. ge producenter ökade möjligheter att köpa in nya verk som håller hög kvalitet. Vi i projektet Musikalplattformen konstaterar att det är en färdighet i sig att ”workshoppa” ett nytt musikdramatiskt verk. Under sin presentation på Musikalsymposiet på Kulturhuset SPIRA beskriver Regissör Victoria Brattström, tillsammans dramaturg Jerker Bäckman samt i den aktuella workshopen medverkande skådespelare, studenter och upphovspersoner den workshopsmetod som utvecklades för Musikalplattformen och prövades i samband med arbetet med musikalteaterverket Blanche på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt på Kulturhuset SPIRA i Jönköping i Maj 2018. Workshopsarbetet pågick under sammanlagt tre veckor då det framväxande verket på olika sätt prövades, analyserades och diskuterades utifrån en rad praktiska förhållningssätt med avstamp i Konstantin Stanislavskys Magiska Om som analys- och textutvecklingsmetod. Under workshopen använde skådespelare och regissör bl.a. på olika sätt sin expertis inom aktion och aktivitetsmetoden för att analysera och aktivt sceniskt undersöka texten. Aktion och aktivitetsmetoden kan kort beskrivas ha sin grund i och vara en utveckling av regissören och skådespelaren Konstantin Stanislavskys [1863-193I] arbete. I utvecklandet av den aktuella workshopsmetoden har speciell inspiration tagits från volymen The Complete Stanislavsky Toolkit av Bella Merlin, i en modern och praktiskt baserad adaption av Stanislavskys arbete. Under workshops arbetet diskuterade, analyserade och prövade regissör och skådespelare materialet bl.a med hjälp av strukturerade läsningar, modererade samtal och sceniskt praktiskt undersökande uppe på scengolvet. Utgångspunkten för modellen är att upphovspersonen/ personerna sedan själva utifrån att under workshopen ha tagit del av denna typ av aktiva sceniska analys och genomgång av verket i lugn och ro kan fundera över - ompröva eller befästa - sina konstnärliga och berättartekniska val. Nedan några exempel på steg och förhållningssätt utvecklade inom ramen för den ovan beskrivna workshops modellen: 1: Ringläsning med ”nya ögon” - att möta materialet för första gången 2: Att medvetet skifta perspektiv - läsning i första-, andra- och tredje person 3: Scenisk läsning och analys – att möta och analysera materialet i spel ”uppe på golvet” I workshops modellen ingick också undersökning av dramaturgiska bågar och modeller genom t.ex. praktisk analys av scen-övergångar, arbete med tidslinjer samt undersökning av sceniska och dramaturgiska perspektiv i förhållande till instudering och arbete med sånger. - Medverkande i workshopen 2018 var upphovsperson Peter Wiberg, pianist Daniel Lindén , 8 musikalstudenter från Högskolan för scen och Musik, 2 skådespelare från SPIRA samt regissör Victoria Brattström, dramaturg Jerker Beckman och programansvarig för musikalprogrammet på HSM Nina Norblad.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?