Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Kampen mot sunket… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kampen mot sunket

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Helene Brembeck
Publicerad i Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift
Volym 2018
Nummer/häfte 1-2
Sidor 29-38
ISSN 1102-7908
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Sidor 29-38
Språk sv
Länkar https://www.umu.se/globalassets/org...
Ämnesord retro, vintage, återvinning, konsumtion, loppis, överflöd
Ämneskategorier Etnologi

Sammanfattning

I en tid med överflöd av prylar och dignande sopberg har återvinning blivit trendigt. Det begagnade har blivit högsta mode. I många stadskärnor växer hela stråk dominerade av butiker för retro, vintage, shabby chick, upcycling och remake fram tillsammans med traditionella loppisar och välgörenhetsbutiker. Hur denna omvandling, som beskrivit i många studier såväl internationellt (Crew, Gregson & Brooks 2003; Duffy, Hewer & Wilson 2010; Baker 2012; Fisher, 2015; Handberg 2015) som nationellt (Fredriksson 2012; Appelgren & Bohlin 2015; Brembeck & Sörum 2017) sker i Göteborg är fokus för projektet Re:heritage vid Göteborgs universitet (Appelgren & Bohlin 2015), varifrån materialet till denna artikel är hämtat. Syftet är att visa det omfattande och handfasta arbetet med att omvandla gammalt ”sunk ”till trendiga och eftertraktade varor på denna nya marknad för retro och vintage. Det handlar långt ifrån bara om nya perspektiv på det gamla och slitna utan innefattar också ett avsevärt fysiskt slitgöra i form av att tvätta, ta bort lukt och fläckar och skapa en fräsch och överskådlig butik, liksom det väsentliga men osynliga arbetet med att hålla varorna i ständig rörelse.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?