Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

SWOT-analys. Kompetens, l… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

SWOT-analys. Kompetens, lärande och kunskapsöverföring inom kulturarvssektorn

Rapport
Författare Gunnar Almevik
Emlan Wolke
Förlag Riksantikvarieämbetet
Förlagsort Visby
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Hantverkslaboratoriet - Nationellt Centrum för Kulturmiljövårdens Hantverk
Institutionen för kulturvård
Språk sv
Länkar https://gup.ub.gu.se/file/207652
Ämnesord kulturarvsarbete, kulturarvssektor, kulturmiljövård, profession, kompetens
Ämneskategorier Kulturstudier, Bebyggelsevård

Sammanfattning

Hur är det ställt med lärande och fortbildning inom kulturarvsområdets traditionella professioner? Hur påverkas traditionella yrken av digitaliseringen? Vilka nya kompetenser eller helt nya yrken behöver vi i framtiden? Dessa frågor står i centrum när EU-kommissionen samlar representanter från medlemsländerna i en arbetsgrupp för att analysera och utbyta erfarenheter om kompetens, lärande och kunskapsöverföring inom kulturarvssektorn. Uppdraget benämns på engelska Skills, Training and Knowledge Transfer. Traditional and Emerging Heritage Professions. Under 2017 genomförde arbetsgruppens representanter analyser i sina respektive medlemsländer av styrkor, svagheter, möjligheter och hot, så kallade SWOT-analyser, med avseende på kompetens, lärande och kunskapsöverföring inom kulturarvssektorn. Till analyserna användes en gemensam frågelista, men analysernas genomförande och omfattning skiljer sig åt. Den svenska SWOT-analysen baseras på semistrukturerade telefonintervjuer med representanter för ett urval organisationer inom kulturarvssektorn.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?