Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Socioscientific issues vi… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Socioscientific issues via controversy mapping: bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Mark Elam
Anne Solli
Åsa Mäkitalo
Publicerad i Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education
Volym 40
Nummer/häfte 1
Sidor 61-77
ISSN 0159-6306
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Sidor 61-77
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1080/01596306.20...
Ämnesord Actor-network theory, citizenship education, controversy mapping, digital technology, interdisciplinary science education, socioscientific issues
Ämneskategorier Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning, Teknik och social förändring, Lärande

Sammanfattning

What are the current challenges and opportunities for bringing actor-network theory (ANT) into issues-based science education? This article discusses experiences gained from introducing an educational version of ANT deploying digital technology into an upper secondary school science class. This teaching innovation, called controversy mapping, has been pioneered in different contexts of higher education before being adapted to school education. Experimenting with controversy mapping in a Swedish science class raised both conceptual and practical issues. These centre on: (1) how ANT-inspired controversy mapping redesigns the citizenship training enacted by institutionalized approaches to issues-based education as socioscientific issues (SSI); (2) how controversy mapping reconfigures the interdisciplinarity of issues-based science education; and (3) how controversy mapping displaces scientific literacy and knowledge of the nature of science as guiding concerns for teaching in favour of new preoccupations with digital literacy and digital tools and methods as contemporary infrastructures of free and open inquiry.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?