Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärares förståelse av kva… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärares förståelse av kvalité i gymnasieelevers filmproduktioner

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Anna-Lena Godhe
Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Symposium: Digitala textkompetenser och undervisning. 13:e Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SmDI 2018), 22-23 november 2018, Linköpings universitet, Linköping.
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://liu.se/artikel/smdi-konfere...
Ämnesord digitala textkompetenser, bedömning, multimodalitet
Ämneskategorier , Mänsklig interaktion med IKT

Sammanfattning

En pågående studie med syfte att utveckla lärares professionella kompetens avseende undervisning och bedömning av digitalt, multimodalt meningsarbete presenteras och diskuteras i denna presentation. Studiens mål är att utveckla modeller för undervisnings- och bedömningspraktik där digitalt, multimodalt meningsskapande är explicit kopplat till lärandemål och läroplan samt används som resurs för undervisning och lärande. Lärarna är främst svensklärare som är utbildade att undervisa om verbalt språk men i undervisningen åläggs att bedöma multimodala filmer skapade av eleverna. Förekomsten av flera semiotiska system kräver en förståelse för vad olika semiotiska resurser kan bidra med i texten och hur multimodala aspekter kan inkluderas i bedömningen av elevernas textkompetens. Studien har ett praktiknära fokus och grundar sig på workshops med lärare där de diskuterar och problematiserar hur filmer skapade av eleverna kan förstås och bedömas som en del av en svenskkurs på gymnasienivå. Multimodala och digitala aspekter av meningsskapande diskuteras utifrån lärandemål och kunskapskrav för att utveckla en gemensam kunskap, begrepp och förståelse av dessa. Lärarna presenteras även för olika modeller som explicit fokuserar på multimodalt meningsskapande (t.ex. Bearne & Wolstenscroft, 2007) och får möjlighet att pröva dessa modeller i klassrumspraktiken. I efterföljande workshop reflektera lärarna kring modellernas användbarhet och fördjupa förståelsen för modellerna i relation till undervisningen. Presentationen diskuterar preliminära resultat från studien med inriktning på vilka aspekter av multimodal undervisning och bedömning som förefaller vara mest problematiska för lärarna vid bedömning av elevers multimodala textkompetenser. Inledningsvis ses tre områden som problematiska; brister i tekniska kunskaper hos både elever och lärarna, frågor kring vem som är mottagaren av texten samt frågor kring vad som är innehåll. I vilken utsträckning de modeller som prövats har varit till hjälp vid utvecklingen av undervisningen och bedömningspraktik i klassrummen tas även upp i presentationen. Bearne, E. & Wolstenscroft, H. (2007). Visual Approaches to teaching writing. London: Sage.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?