Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Symposium: Digitala textk… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Symposium: Digitala textkompetenser och undervisning

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i 13:e Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SmDI 2018), 22-23 november 2018, Linköpings universitet, Linköping.
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://liu.se/artikel/smdi-konfere...
Ämnesord digitala textkompetenser, bedömning, multimodalitet, källvärdering
Ämneskategorier , Mänsklig interaktion med IKT

Sammanfattning

Symposium: Digitala textkompetenser och undervisning Ordförande: Sylvana Sofkova Hashemi, Göteborgs universitet, Sylvana.sofkova.hashemi@gu.se Diskutant: Kristina Danielsson, Linnéuniversitetet, kristina.danielsson@lnu.se Deltagare: Katarina Cederlund, Högskolan Väst, katarina.cederlund@hv.se Anna-Lena Godhe, Göteborgs universitet, anna-lena.godhe@gu.se Petra Magnusson, Högskolan i Kristianstad, petra.magnusson@hkr.se Sylvana Sofkova Hashemi, Göteborgs universitet, sylvana.sofkova.hashemi@gu.se Linnea Stenliden, Linköpings universitet, linnea.stenliden@liu.se Eva Svärdemo Åberg, Stockholms universitet, eva.svardemo-aberg@edu.su.se Eva Wennås Brante, Malmö Högskola, eva.wennas-brante@mau.se Anna Åkerfeldt, Stockholms universitet, anna.akerfeldt@buv.su.se Detta symposium sammanför forskare från det svenskdidaktiska fältet i syfte att diskutera de utmaningar den digitala tidsåldern ställer på elevers och lärares textkompetenser. Texter idag skapas och läses ofta med hjälp av digital teknik. Samtidigt som tekniken för med sig nya möjligheter, som exempelvis multimodala inslag eller hypertexter, ställer den också nya krav på att utvärdera texter och att läsa för att hitta information. Förändringar i både läroplan och styrdokument visar på en önskan att elever ska vara digitalt (text)kompetenta. Symposiet vill ge en översikt över strategier elever behöver för att läsa, skapa och hantera digitala, multimodala texter, men även belysa kompetenser och strategier lärare behöver för att dels stötta eleverna i undervisning mot digitala textkompetenser dels för att bedöma elevers digitala texter. Symposiets bidrag berör med andra ord både erbjudanden och konsekvenser av att hantera digitala texter och illustrerar på så vis komplexiteten i att utveckla digitala, multimodala textkompetenser för elever av varierande åldrar samt i förhållande till olika uppgifter och ämnen. Såväl elevers lärprocesser vid skapande och läsande av digitala texter som lärares beredskap till handledning, stöttning och bedömning av elevernas texter är i fokus. I detta sammanhang diskuteras de teoretiska ramverk och modeller för värdering av information och multimodal texthantering som lyfts i presentationerna och vad som bildar legitim kunskap i ett digitalt och multimodalt svenskämne. Målet är även att lyfta studiernas betydelse för framtida forskning och undervisningspraktik.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?