Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

How Opinion Polls Influen… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

How Opinion Polls Influence Political Parties

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Per Oleskog Tryggvason
Publicerad i International Communication Association Conference, 24-28 May, Prague
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk en
Ämnesord opinion polls, mediatization, political partie, elite perceptions
Ämneskategorier Statsvetenskap (exklusive studier av offentlig förvaltning och globaliseringsstudier), Medievetenskap

Sammanfattning

One key question in research on the mediatization of politics concerns how political actors are influenced by the news media. Using a unique dataset of more than 2400 Swedish politicians this study bridges two literatures – the arena framework of strategic party behavior, and research on elite perceptions of media power – by investigating how politicians assess the influence of media´s publication of opinion polls. The results show that published opinion polls are seen as highly influential, but that perceptions of influence vary between the internal, electoral, media and parliamentary arenas on which political parties act. Furthermore, the level of influence ascribed to published opinion polls is in part a function of how the politician’s party has performed in the polls.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?