Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Instrumentalundervisning … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Instrumentalundervisning i improvisation - en balansgång mellan tre perspektiv.

Övrigt
Författare Anders Hagberg
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Länkar https://pil.gu.se/publicerat/texter
Ämnesord improvisation, instrument, kreativitet, färdighet, visionsarbete, feedback
Ämneskategorier Musik

Sammanfattning

Denna artikel handlar om individuell instrumentalundervisning i musikalisk improvisation och reflekterar kring balansen mellan de tre dominerande perspektiven teoretisk förståelse, instrumentalteknisk färdighet och konstnärlig värderingsförmåga. Med min egen undervisning i flöjt och saxofon för studenter vid improvisationsmusiker-utbildningen på Högskolan för Scen & Musik (HSM) som material har jag undersökt olika strategier att förmedla dessa perspektiv till studenten. Syftet med texten är att synliggöra dessa centrala perspektiv som också speglar kursplanens huvudrubriker samt visa på hur undervisningen kan göras personlig och individuellt anpassad till varje student och samtidigt uppfylla kursmålen. Texten uppehåller sig vid frågor hur man som lärare i improvisation behöver balansera konstnärlighet och kreativitet med mer handfast musikteoretisk förståelse och praktisk färdighet att spela ett instrument. Några föreslagna verktyg som presenteras är att kombinera kunskapsförmedling med ett coachande förhållningssätt samt utvecklandet av konstruktiva feedbackmetoder. I tillägg till detta betonas vikten av reflektion före och efter lektionstillfällena samt uppmärksam närvaro under lektionerna. Ordet improvisation betyder oförutsedd. Sålunda behöver både lärare som student vara förberedda att möta det oförutsedda i undervisningen och musiken. De behöver även besinna konstens förmåga att ställa nya frågor och hitta nya, kanske oförutsedda svar men ändå kunna rymmas inom akademin.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?