Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Förskolan som visuell kul… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förskolan som visuell kultur

Kapitel i bok
Författare Tarja Karlsson Häikiö
Publicerad i Skapande verksamhet i förskolan - kreativt arbete med analoga och digitala redskap
Sidor 147-189
ISBN 978-91-44-12398-1
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 147-189
Språk sv
Ämnesord Bilddidaktik, förskola, ateljé, ateljerista
Ämneskategorier Barn, Estetik, Kulturstudier, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

En central ingång i kapitlet är en diskursiv förändring där förskolan har blivit en del av en visuell och kulturell arena beroende på samhälleliga förändringar, som digitalisering, men också genom en ökande visuell påverkan, ett skärpt fokus på dokumentation, liksom förändrade sätt att se på barn som bildskapare. Dessa förändringar, som framkommer likaväl i förskolans bildpraktik som i bildforskning, innefattar beskrivningar av hur individuella perspektiv alltmer förändrats till att handla om bilders kollektiva påverkan och barns bildskapande som del av kamratkulturer och relationsskapande. I kapitlet beskrivs förskolans bildpraktik och bilddidaktik, liksom användandet av visuella redskap, som delar av dess pedagogiska verksamhet, vilket kontextualiseras utifrån praktiska exempel och där innehållet betraktas, speglas och problematiseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Här exemplifieras ateljéns funktion som pedagogiskt möjlighetsrum för barns hypotestagande, utforskande, skapande och lärande, liksom hur detta utrymme fungerar som lärmiljö utifrån en multimodal användning av media och ett transformativt perspektiv på lärande. I kapitlet diskuteras även förskolans roll som kulturbärare och synen på estetik, vilket ställs i relation till läroplansförändringar och en allt mer diversifierad samhällskontext. Ett kunskapsperspektiv där upplevelser och det sinnliga erfarandet är utgångspunkt i barns lärande, och där mötet mellan barn och material står i centrum, anknyts vidare till förskolans uppdrag kring att skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?