Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Glocalised fitness: the f… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Glocalised fitness: the franchising of a physical movement, fitness professionalism and gender

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Jesper Andreasson
Thomas Johansson
Publicerad i Leisure/Loisir
Volym 42
Nummer/häfte 3
Sidor 301-321
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 301-321
Språk en
Länkar doi.org/10.1080/14927713.2018.15359...
Ämnesord Gym culture, globalisation, gender, body, fitness professionalism
Ämneskategorier Sociologi

Sammanfattning

The focus of this study is on the development of a globalised and localised gym and fitness culture. The article takes its point of departure from three distinct levels. These are (1) organisational aspects of the culture, (2) fitness professionals’ individual trajectories, and (3) national variations and gender regimes. The findings indicate that fitness professionalism is emerging as an uncertain profession. On the one hand there are international accreditation systems that aim to ensure the status of these professionals. On the other hand, there are simultaneous tendencies towards devaluation of the status of fitness professionals, on a global level. Partly, this can be related to the standardisation of training programmes, as well as the connectedness between the service industry and feminised gender regimes. In conclusion, the globalisation of fitness is a highly gendered process, involving national body ideals and cultural variations in how fitness professionals are valued and perceived locally.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?