Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Feedback i skrivundervisn… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01

Rapport
Författare Åsa Hirsh
Per Holmberg
Johan Samuelsson
Johan Wallin
ISBN 978-91-984383-2-1
Förlag Skolforskningsinstitutets systematiska översikter
Förlagsort Solna
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar www.skolfi.se/wp-content/uploads/20...
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Pedagogik

Sammanfattning

Den övergripande fråga som besvaras i översikten är: Vad kännetecknar feedback från lärare till elever som ger förutsättningar för eller kan bidra till att utveckla elevernas skrivförmåga? Analysen av underliggande studie visar att tre aspekter är centrala för skrivutvecklande feedback: När feedback ges, på vad den ges och hur den ges. Forskningen visar att elever har lättare att dra nytta av feedback som ges medan de fortfarande är inne i sin skrivprocess, än om de redan har skrivit klart texten. Om feedback ska kunna komma eleverna till godo i deras utveckling som skribenter, bör skrivförlopp organiseras så att lärare kan ge feedback innan elevernas texter anses vara färdiga. Ett villkor för att feedback under skrivförloppet ska fungera att den aktuella skrivuppgiften är tillräckligt utmanande. Eleverna ges bättre möjligheter att ta tillvara feedback om den är mångsidig, det vill säga avser fler dimensioner av texten än endast språklig korrekthet. Ensidigt fokus på formella brister ger inte de verktyg som eleverna behöver för att kunna utveckla sina texter, tvärtom finns en risk att eleverna kan hämmas i att pröva mer avancerade alternativ vad gäller textens innehåll och språk. Resultaten visar också att ett villkor för att feedback ska ha förutsättningar att fungera är att den har ett innehåll som är i linje med momentets lärandemål. Översikten visar därtill mycket tydligt på den förståelseskapande och förhandlande dialogens centrala betydelse för att feedbacken ska kunna bli konstruktiv. Dessutom spelar ärarens lyhördhet för elevernas olikheter en avgörande roll för om feedback ska leda till utveckling, liksom den goda och förtroendefulla relationen mellan lärare och elev.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?