Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Digital kompetens och dig… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digital kompetens och digital literacy – förändringar i begrepp och i praktik?

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Anna-Lena Godhe
Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Keynote #PopUpDig18: Konferens om skolans digitalisering, 19 juni 2018, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk en
Länkar https://ipkl.gu.se/samverkan/popupd...
https://play.gu.se/media/0_z17yh3bh
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Presentationen tar upp två studier för att belysa de revideringar som gjorts i de svenska läroplanerna 2017. I den ena studien har begreppen digital literacy och digital kompetens och hur de tas upp i internationell forskning studerats: Vilka skillnader och likheter finns mellan de olika begreppen och i vilka sammanhang används de i forskningslitteraturen. Den andra studien fokuserar på revideringen av styrdokumenten och de nya skrivningarna kring digital kompetens skärskådas: Vad innehåller den digitala kompetens som eleverna ska utveckla och vilka krav ställer det på elever, lärare och rektorer? De svenska styrdokumenten relateras till nordiska, europeiska och globala rapporter och undersökningar om vad digital kompetens kan innehålla. I förhållande till dessa läggs det i de svenska styrdokumenten större vikt vid vissa områden medan andra får en nedtonad roll eller saknas. I europeiska ramverk för digital kompetens finns specificerat olika nivåer medan det i förändringarna i våra läroplaner i stort sett saknas förändringar i kunskapskraven. Vad betyder detta för vår förståelse av den digitala kompetensen som eleverna ska utveckla? Och vilka samband finns mellan digitala verktyg och ökad måluppfyllelse?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?