Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att rädda en hotad värld:… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att rädda en hotad värld: Schizoanalytisk kritik av djurens funktion i naturbruksutbildningar

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Helena Pedersen
Publicerad i Pedagogisk forskning i Sverige
Volym 23
Nummer/häfte 3-4
Sidor 192-213
ISSN 1401-6788
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 192-213
Språk sv
Ämnesord Schizoanalys, naturbruksutbildningar, djur, begärande maskiner, subjektivitet.
Ämneskategorier Pedagogik, Didaktik, Tvärvetenskapliga studier, Övrig annan samhällsvetenskap, Annan humaniora

Sammanfattning

Med det schizoanalytiska maskinbegreppet som verktyg analyseras djurens funktioner i gymnasieskolans naturbruksutbildningar med djurvårdarinriktning. Studien, vars empiriska material omfattar etnografiska fältstudier och intervjuer med elever och lärare på två olika gymnasieskolor, undersöker hur naturbruksprogrammen kopplar samman elever och djur genom undervisningspraktiker inom naturskydd och hållbarhetsfrågor. Frågor som ställs är hur naturbruksutbildningarnas maskiner fungerar och vilka pedagogiska verkligheter och elevsubjektiviteter de producerar. Vad som framträder är ett självdisciplinerande djurvårdarsubjekt som infogas i en djurbaserad ekonomi, tillsammans med djuren, genom miljöskydds- och hållbarhetsfrågor som särskilda undervisningsteknologier.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?