Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nyanlända elever och bedö… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Ämnesspecifik text: Slöjd

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Johanna Karlsson
Emma Gyllerfelt
Marléne Johansson
Publicerad i Skolverkets läsportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 6
Sidor 1-7
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 1-7
Språk sv
Länkar https://larportalen.skolverket.se/L...
Ämnesord Slöjd. Nyanlända. Språk. Grundskola
Ämneskategorier Lärande, Tvåspråkighet, Estetik, Konst

Sammanfattning

Utifrån slöjdspecifikt tema ges i denna text exempel på hur elever kan utvecklas med hjälp av språk- och kunskapsutvecklande formativ bedömning. Att vara tydlig och konkret är centrala aspekter i arbetet med formativ bedömning. Läraren behöver kommunicera en tydlig målbild och ge konkret och begriplig respons inte bara efter utan också under arbetets gång för att både visa på styrkor, utmana eleverna och hjälpa dem vidare. Vid kamratrespons är det angeläget att läraren förbereder den språkliga inramningen av responsen, till exempel med hjälp av frågor, för att på så vis styra responsens fokus och därmed leda in den på ett spår som främjar lärande.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?