Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Flerspråkighet och de sam… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna. Ämnesspecifik text: Slöjd

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Johanna Karlsson
Emma Gyllerfelt
Marléne Johansson
Publicerad i Skolverkets lärportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 1
Sidor 1-10
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 1-10
Språk sv
Länkar https://larportalen.skolverket.se/L...
Ämnesord Nyanlända. Språk. Slöjd. Grundskola
Ämneskategorier Lärande, Tvåspråkighet, Estetik, Konst

Sammanfattning

Genom att ge eleverna möjlighet till en varierad språk- och kunskapsutvecklande undervisning och ge dem möjlighet att uttrycka sig på ett varierat sätt exemplifierar texten hur slöjdlärare kan öka möjligheterna för nyanlända elever att nå kunskapskraven i slöjd. Centrala delar i det parallella språk- och kunskapsutvecklande arbetet är att låta eleverna via translanguaging ta hjälp av sina samlade språkliga resurser, att arbeta med kontextualisering och att uppmuntra interaktion.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?