Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Kulturella produkters bet… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kulturella produkters betydelser för kön, sexualitet och gemenskap, recension av Erika Alm, Pia Laskar och Cathrin Wasshede, ”The Performative Power of Cultural Products in the Making of Gender, Sexualities, and Transnational Communities” (2016).

Recension
Författare Magdalena Petersson McIntyre
Publicerad i Lambda Nordica: Tidskrift om homosexualitet
Volym 2018
Nummer/häfte 1-2
Sidor 205-209
ISSN 1100-2573
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Sidor 205-209
Språk sv
Länkar www.lambdanordica.se/artikelarkiv_s...
Ämnesord queer, genus, sexualitet,
Ämneskategorier Genusstudier, Etnologi

Sammanfattning

NÄR JAG VANDRAR in på Pressbyrån på Stockholms central i november i 2017 är regnbågsflaggan och svenska flaggan framställda sida vid sida tillsammans med godis, drickor och bullar. Är det en rest från Pride - festivalen? Eller kan det kanske tolkas som ett uttryck för den syn på vikten av individens rätt att välja, som kommit att känneteckna konsumtionskultur? Där det inte ses som marknadens roll att moralisera eller säga vem du är, utan att du väljer själv, vare sig det gäller sexualitet, nationalitet eller välfärd. Kanske ska flaggorna visa att Pressbyrån är tolerant, eller att det är svenskt att vara tolerant – och att Pressbyrån är båda. Eller så är tanken att visa att alla är välkomna och att det inte finns någon konflikt mellan olika identiteter.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?