Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Språk- och ämnesintegrera… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska: betydelsen av undervisningens utformning för elevernas utveckling av akademiskt ordförråd

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Eva Olsson
Publicerad i ASLA symposium ”Klassrumsforskning och språk(ande)”, Karlstad, 12 – 13 april 2018
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Ämnesord CLIL; språk- och ämnesintegrerat lärande; engelska; akademiskt ordförråd, tvåspråkig undervisning
Ämneskategorier , Lärande, Utbildningsvetenskap, Språk och litteratur

Sammanfattning

Språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska: betydelsen av undervisningens utformning för elevernas utveckling av akademiskt ordförråd CLIL, Content and Language Integrated Learning, på svenska språk- och ämnesintegrerad undervisning, innebär att undervisning i skolämnen såsom historia eller biologi integreras med språkundervisning genom att undervisningen helt eller delvis bedrivs på ett andra- eller främmande språk i syfte att eleverna ska utveckla såväl ämneskunskaper som språkkunskaper. CLIL är dock inget enhetligt begrepp utan snarast ett paraplybegrepp där många olika modeller för integrering av språk- och ämnesundervisning ryms. I denna studie, som är en del av ett storskaligt forskningsprojekt, CLISS (Content and Language Integration in Swedish School), kartläggs och jämförs hur tre gymnasieskolor organiserar och realiserar CLIL- undervisning där engelska är målspråket. Dessutom jämförs uppsatser skrivna på engelska av 240 elever över tre års tid i syfte att undersöka utvecklingen av akademiskt ordförråd mellan CLIL-elever vid de tre skolorna. Jämförelser av akademiskt ordförråd görs också mellan CLIL-elever och elever som går program där undervisningsspråket, förutom på språklektioner, är svenska. I analysen av hur CLIL-undervisningen organiseras och genomförs används de parametrar, operating factors, som Coyle, Hood och Marsh (2010) identifierat som betydelsefulla i beskrivning av CLIL-undervisning. Ett exempel på en sådan faktor är användning av målspråket respektive elevernas förstaspråk, en annan faktor är sättet att integrera språk och ämne. I analysen av elevtexternas akademiska vokabulär används en korpusbaserad akademisk ordlista, The Academic Vocabulary List (AVL; Gardner & Davies, 2014). Resultaten visar att CLIL-undervisning i svensk skola kan se mycket olika ut, inte minst vad avser användning av målspråket. Ett gemensamt drag mellan skolornas CLIL-undervisning är att det i stor utsträckning handlar om språkbad och att undervisning om språket ofta rör vokabulär och begrepp. Analysen av hur elevernas akademiska ordförråd utvecklas visar att det tycks fördelaktigt att initialt använda engelska i begränsad omfattning för att sedan öka användningen under gymnasieåren på ett välplanerat och pedagogiskt genomtänkt sätt.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?