Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Framing Islam at the Worl… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Framing Islam at the World of Islam Festival, London, 1976

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Klas Grinell
Publicerad i Journal of Muslims in Europe
Volym 7
Nummer/häfte 1
Sidor 73-93
ISSN 2211-792X
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 73-93
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1163/22117954-12...
Ämnesord Museum, Islam, Europe, Islamic art, traditionalism
Ämneskategorier Globaliseringsstudier, Forskning om Europa, Mellanöstern, Konstvetenskap, Bildkonst, Islamologi

Sammanfattning

This article focuses on a neglected historical example where contemporary museological framings of Islam in Europe were established—the World of Islam Festival in London, 1976. The material consulted consists of the publications and materials from the Festival Trust, media coverage and academic discussions of the Festival. These are analyzed from a frame theory perspective. The Festival is situated in a very specific historical period after the advent of Gulf oil money, but before the resurgence of Islam and the Iranian revolution. It was framed by the traditionalist perspective of Frithjof Schuon and Seyyed Hossein Nasr and in large part funded by the United Arab Emirates. It is argued that what might at first appear to be a festival celebrating the presence of Muslims in modern Britain acted to stabilize a dichotomy between Islam and modernity that is still dominant in museological framings of Islam in Europe.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?