Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Äldre kvinnor osynligast … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Just nu är det svårt att nå universitetet via telefon på grund av driftstörningar hos Tele2 - Felsökning pågår
Tisdag 25 juni 11:30

Äldre kvinnor osynligast i medierna

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Maria Edström
Publicerad i Äldre i Centrum
Nummer/häfte 1/2018
Sidor 84-87
ISSN 1653-3585
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Centrum för åldrande och hälsa (AgeCap)
Sidor 84-87
Språk sv
Länkar storage.lenanders.se/aic/181/#84
Ämnesord ålderism, kvinnor i medierna, genus, mediebruset, äldre i medierna, medieinnehåll, AgeCap
Ämneskategorier Genusstudier, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

I flödet av mediebilder är äldre personer nästan helt osynliga. Äldre kvinnor är dessutom mer osynliggjorda än äldre män. Därför riskerar medierna att bidra till könsmärkt ålderism. Artikeln är en så kallad Spotlight, där forskare på svenska förklarar en nyligen publicerad artikel. I detta fall: Edström, Maria (2018) Visibility patterns of gendered ageism in the media buzz: a study of the representation of gender and age over three decades, Feminist Media Studies, 18:1, 77-93

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?