Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Gymnasieskolan som parall… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Gymnasieskolan som parallellskola?

Kapitel i bok
Författare Mattias Nylund
Publicerad i M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden
Sidor 151-167
ISBN 978-91-44-11996-0
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 151-167
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/#9...
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Sverige har genom det fria skolvalet och rätten till vinster i välfärden skapat ett av världens mest marknadsutsatta utbildnings­system. Vilka konsekvenser har detta fått för skolans likvärdighet och kompensatoriska uppdrag, och hur påverkar systemet lärare och elever? Dessa är några av de mest brännande frågorna i ­dagens diskussion om skolan och dess utveckling, frågor som ­diskuteras i denna bok. I boken, en av de första som samlar forskare från olika ­discipliner som studerat marknadsorienteringens konsekvenser för den svenska ­skolan, påvisas hur marknadsutsättningen bidragit till ökad ojämlikhet, ­differentiering, samt deprofessionalisering av ­lärare och deras arbete. Bokens redaktörer efterlyser en utredning sammansatt av forskare som genomlyser marknadsreformerna och deras effekter, som kan ligga till grund för skarpa förslag för införande av ett system som på ett bättre sätt bidrar till ökad likvärdighet och minskad segregation. Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare, skolpolitiker och en intresserad allmänhet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?