Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Äldre osynliga i medierna… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Äldre osynliga i mediernas värld

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Maria Edström
Publicerad i Tidningen Äldreomsorg
Nummer/häfte 5
ISSN 1403-7025
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk sv
Länkar www.tidningenaldreomsorg.se/5-2017/...
Ämnesord Äldre och medier, stereotyper, ålderism, äldrekompetens
Ämneskategorier Äldre och åldrande, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Det senaste året har jag ägnat en del av min forskartid till att gå igenom studier om äldre och medier. Det är ingen rolig historia. Detta eftersom medierna helt verkar ha missat att i Sverige såväl som i andra länder blir befolkningen allt äldre och friskare. Någonstans efter 50-årsåldern slutar deras intresse. Efter arbetslivet är du helt passé – om du inte är välbärgad pensionär: Då tillhör du den ”grå marknaden” och resebolagen och andra annonsörer vill locka dig att konsumera. Varför inte bestiga Kilimanjaro, lära dig surfa eller unna dig en lyxig vinresa till Frankrike? Mer adekvat hade kanske varit att ge tips på hur du gör din egen lingonsylt och njuter av vardagens glädjeämnen i en närliggande park – åtminstone om man ser till vilket ekonomiskt handlingsutrymme majoriteten av svenska pensionärer har.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?