Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Stärker den nya lärarutbi… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stärker den nya lärarutbildningen studenternas digitala didaktiska kompetens kapitel 8

Kapitel i bok
Författare Ann-Marie Von Otter
Publicerad i Motbok kritiska perspektiv på styrdokument lärarutbildning och skola red olof Franck
Sidor 141-150
ISBN 9789144101934
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 141-150
Språk sv
Ämnesord Didaktik,lärarutbildning,digitalt,kritik
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

I detta kapitel vill jag kort utveckla mina mångåriga digitala erfarenheter som lärare och lärarutbildare. Jag vänder mig bestämt emot att datoriseringen av skolan innebär att läraren kan abdikera från sin förmedlande och kunskapsöverförande roll. Tvärtom ska läraren som pedagogisk och didaktisk ledare vidareutveckla och medvetandegöra sin roll som kvalitetsutvecklare för den didaktiska relationen mellan eleven och stoffet. Då krävs det en tydlig teori om vilken professionell kompetens en lärare behöver ha för att skapa kvalitet i elevernas lärande. Jag kommer särskilt att peka på värdet av att se det digitala verktyget som en kritisk aspekt av lärandet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?