Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Audiences’ acts of authen… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Audiences’ acts of authentication in the age of fake news: A conceptual framework

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Edson Tandoc Jr
Rich Ling
Oscar Westlund
Andrew Duffy
Debbie Chin Goh Pei
Wei Lim Zhang
Publicerad i New Media and Society
Volym 20
Nummer/häfte 8
Sidor 2745-2763
ISSN 1461-4448
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 2745-2763
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1177%2F146144481...
Ämnesord Authentication, credibility, fake news, news, social media, truth, verification
Ämneskategorier Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning, Medievetenskap, Mänsklig interaktion med IKT, Kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Through an analysis of relevant literature and open-ended survey responses from 2501 Singaporeans, this article proposes a conceptual framework to understand how individuals authenticate the information they encounter on social media. In broad strokes, we find that individuals rely on both their own judgment of the source and the message, and when this does not adequately provide a definitive answer, they turn to external resources to authenticate news items.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?