Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samverkan skola – arbetsl… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samverkan skola – arbetsliv i svensk yrkesutbildning 1970-2011

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Viveca Lindberg
Gun-Britt Wärvik
Publicerad i 7de Nordiska Läroplansteoretiska Konferensen
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar https://ips.gu.se/digitalAssets/166...
Ämnesord Gymnasial yrkesutbildning, tre läroplaner, organisering av samverkan, vårdutbildning, textilt arbete
Ämneskategorier Pedagogik, Didaktik

Sammanfattning

Genom 1990-talets reformering av gymnasieskolan förlängdes utbildningstiden för yrkesprogrammen från 2 till 3 år. Ändå minskade tiden för yrkesämnena. Inför den senaste reformeringen av gymnasieskolan (SOU 2008:27) sades att omfattningen av den tid som ägnas åt de ämnen som ger programmet dess karaktär, karaktärsämnena skulle öka och att omfattningen av övriga ämnen historiskt sett successivt ökat på bekostnad av karaktärsämnena. Arbetsplatsförlagd utbildning om minst 15 veckor infördes 1994 som ett obligatoriskt inslag. Men hur har samverkan sett ut från det att yrkesutbildningen integrerades i gymnaseskolan 1970? Och hur har tiden fördelats och organiserats i relation till de tre nationella läroplaner för grundläggande yrkesutbilding som tills vidare utvecklats? Syftet med vårt bidrag är att granska läroplanerna från 1970 (Gy-70), 1994 (Lpf-94) och 2011 (Gy 2011) med avseende på fördelningen mellan allmänna/gymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen. Ytterligare ett syfte är att belysa hur samverkan mellan skola och arbetsliv har tagit form i relation till dessa läroplaner. I vårt bidrag visar vi hur de tagit form med hjälp av exempel från två yrkesområden: vård och omsorg och textilt arbete, och de benämningar som använts för dessa utbildningar (linjer/program) i de tre läroplanerna.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?