Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Bortom 'Plant Blindness':… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Dawn Sanders
Eva Nyberg
Anna Maria Hipkiss
Irma Brkovic
Publicerad i Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://uf.gu.se/digitalAssets/1661...
Ämnesord Biologididaktik, miljö- och hållbarhetsutbildning, växtblindhet, utomhusdidaktik
Ämneskategorier Didaktik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Växter är nödvändiga för de flesta levande organismer på jorden. Forskning har dock visat att människor inte uppmärksammar växter i samma utsträckning som de uppmärksammar djur. Begreppet ”plant blindness” samt ”zoocentrism” är begrepp som diskuteras i relation till undervisning i detta sammanhang. Här presenteras en studie av samspelet mellan människa och plats i två informella lärmiljöer; regnskogen på Universeum och Göteborgs botaniska trädgård. Deltagare i studien är lärarstudenter under kurser i naturvetenskap för F-3- som 4-6-lärare.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?