Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Creating a Consumable Pas… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Creating a Consumable Past: How Memory Making Shapes Marketization

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Katja H. Brunk
Markus Giesler
Benjamin J. Hartmann
Publicerad i Journal of consumer research
Volym 44
Nummer/häfte 6
Sidor 1325–1342
ISSN 0093-5301
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring
Sidor 1325–1342
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1093/jcr/ucx100
Ämnesord popular memory, marketization, nostalgia, myth, hegemony, German reunification, Ostalgie
Ämneskategorier Företagsekonomi

Sammanfattning

Consumer researchers tend to equate successful marketization—the transition from a socialist to a capitalist economy—with the consensual acquiescence to an idealized definition of the socialist past. For this reason, little research has examined how memories about socialism influence marketization over time. To redress this gap, we bring prior consumer research on commercial mythmaking and popular memory to bear on an in-depth analysis of the marketization of the former German Democratic Republic. We find that, owing to a progressive sequence of conflicts between commercialized memories of socialism promoted by marketing agents and countermemories advocating socialism as a political alternative, definitions of the past, and by extension, capitalism’s hegemony are subject to ongoing contestation and change. Our theoretical framework of hegemonic memory making explains relationships among consumption, memory making, and market systems that have not been recognized by prior research on consumption and nostalgia.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?