Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Diagnosing ADHD in Danish… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Diagnosing ADHD in Danish Primary School Children: A Case Study of the Institutional Categorization of Emotional and Behavioural Difficulties

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Thyge Tegtmejer
Eva Hjörne
Roger Säljö
Publicerad i Emotional and Behavioural Difficulties
Volym 23
Nummer/häfte 2
Sidor 127-140
ISSN 1363-2752
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 127-140
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1080/13632752.2017.13...
Ämnesord Institutional categorization, ADHD, communication, psychiatry, learning disabilities
Ämneskategorier Psykologi, Pedagogik

Sammanfattning

This study of institutional categorization reports an investigation of the practices, procedures and assumptions of psychiatric staff members when diagnosing ADHD. The main data upon which the study is based consist of transcribed audio recordings of meetings in the psychiatric clinic. Here children referred from primary schools on the suspicion of ADHD are attended to. The tools and procedures for gathering information are shown to produce decontextualized and individualizing representations of children’s conduct. The evaluation against a number of norms is found to be central. Finally, the discussions at the central team conferences are shown to reveal the use of hypothesis testing structured around a number of dichotomies, where isolated aspects of the child’s life are considered against each other as the source of the difficulties. Together, these practices have cumulative and profound consequences for how children’s problems come to be understood as caused by a neurological condition.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?