Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Determinants of polling a… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Determinants of polling accuracy: The effect of opt-in Internet surveys

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Jacob Sohlberg
Mikael Gilljam
Johan Martinsson
Publicerad i Journal of Elections, Public Opinion and Parties
Volym 27
Nummer/häfte 4
Sidor 433-447
ISSN 1745-7289
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Statsvetenskapliga institutionen
Sidor 433-447
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1080/17457289.2017.13...
Ämneskategorier Statsvetenskap (exklusive studier av offentlig förvaltning och globaliseringsstudier)

Sammanfattning

With the changing polling environment and the difficulties in correctly measuring public opinion, it is crucial to study the effects of polling practices. Elections provide an opportunity to examine how well polls measure support for political parties and how polling practices influence the accuracy of polls. Based on 110 pre-election polls conducted in Sweden, a multiparty system, we find that probability-based samples yield more accurate polls compared to opt-in Internet samples. Thus, our results point to a tradeoff between inexpensive online polls and accuracy.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?