Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Default heterosexualitet … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Default heterosexualitet i arbetet med noveller i språkundervisning på högstadiet

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Angelica Simonsson
Publicerad i Educare
Volym 2017
Nummer/häfte 2
Sidor 169-190
ISSN 1653-1868
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 169-190
Språk sv
Länkar https://muep.mau.se/bitstream/handl...
Ämnesord Sexualitet, heteronormativitet, språkundervisning, högstadiet
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

This article studies the production of heterosexuality as a default setting in a language classroom. Using observations in a year 8 Swedish class as a method for data production, the focus is on the production of sexuality in the interaction between the teacher, the pupils and the teaching material in the classroom work with three short stories. The aim is to problematize the way heterosexuality is being reproduced as taken for granted, both through the content of the short stories and through the interaction in class around the stories. The analyses shows that the continuous unmarked presence of heterosexual narratives serve as a default background in the short stories and is followed up in the teaching in its focus on the dramaturgic aspects of writing a short story rather than on the meaning making aspects of writing and reading. The practices of taking heterosexuality for granted reproduce heterosexuality as a default in the classroom, which reproduces it as normative, whilst also creating a pedagogical leeway.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?