Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Kamratrespons som formati… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på lärarutbildningen

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Jennie Sivenbring
Publicerad i Högre Utbildning
Volym 7
Nummer/häfte 1
Sidor 1-12
ISSN 2000-7558
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 1-12
Språk sv
Länkar https://hogreutbildning.se/index.ph...
Ämnesord kamratrespons, formativt lärande, feedback, pedagogiska vinster, lärarutbildning
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

I denna artikel studeras kamratrespons, som ett sätt att arbeta med formativ bedömning för att möjliggöra ett utvidgat lärande; ett lärande som avser både den som ger och tar emot responsen. Kamratrespons används ofta i högre utbildning med motiveringen att det är ett kostnadseffektivt verktyg som kan ge pedagogiska vinster. Genom att analysera formativa råd och motiveringar i ett antal responstexter skrivna av studenter som går sin första termin på lärarprogrammet, studeras vilka pedagogiska vinster som möjliggörs och vad det är som villkorar att dessa möjliga vinster kan nås.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?