Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

El Sistema – musiklärare i en spänningsfylld modell för socialt inkluderande pedagogik.

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Eva Sæther
Åsa Bergman
Monica Lindgren
Publicerad i Pedagogisk forskning i Sverige
Volym Årgång 22
Nummer/häfte 1-2
Sidor 9-27
ISSN 1401-6788
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för kulturvetenskaper
Högskolan för scen och musik
Sidor 9-27
Språk sv
Länkar journals.lub.lu.se/
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

När musikverksamheten El Sistema rotar sig i Sverige sätts musiklärares arbetsvillkor och musikämnets plats i utbildningslandskapet i nytt ljus. I denna studie undersöks hur musiklärare i Göteborg och Malmö navigerar i El Sistema som undervisningsmiljö, med avseende på agency, enkulturation och demokrati. Studien bygger på empiriska data från El Sistemas etablering i Göteborg och Malmö. Med hjälp av fältarbeten i mångkulturella miljöer avtäcks en kulturskola med inkluderande ambitioner, en skola med stor plats för estetisk verksamhet, och ett utmanande arbetssätt i förhållande till rådande normer. Resultatet visar ett svenskt musikutbildningslandskap i omvandling.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?