Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Demokratiseringens dilemm… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Demokratiseringens dilemman i de nordiska handlingsplanerna mot våldsbejakande extremism

Rapport
Författare Jennie Sivenbring
Förlag Segerstedtinstitutet
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Språk sv
Länkar segerstedtinstitutet.gu.se/digitalA...
Ämnesord Våldsbejakande extremism, Norden, handlingsplaner, åtgärdsprogram, utbildning, demokrati, demokratisering
Ämneskategorier Socialt arbete, Pedagogiskt arbete, Övrig annan samhällsvetenskap, Statsvetenskap (exklusive studier av offentlig förvaltning och globaliseringsstudier)

Sammanfattning

I rapporten analyseras nordiska handlingsplaner mot våldsbejakande extremism med ett särskilt fokus på åtgärder som inriktas mot utbildningsväsendet. Analysen visar att främjande, förebyggande och förhindrande åtgärder placeras olika i de nordiska länderna. För de nordiska utbildningssystemet identifieras tre huvudsakliga utmaningar i åtgärder som fokuserar på lärares ansvar att verka för demokratisering av framtida medborgare, att utbilda elever i källkritik och mediekritisk förmåga samt att identifiera individer som kan befinna sig i riskzonen för att ansluta sig till våldsbejakande extremistiska grupperingar.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?