Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

I socialt utsatta områden… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

I socialt utsatta områden påverkas ungdomars utbildningval av nedslående exempel

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Björn Gustafsson
Katarina Katz
Torun Österberg
Publicerad i Ekonomisk Debatt
Volym 45
Nummer/häfte 2
Sidor 17 - 28
ISSN 0345-2646
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för socialt arbete
Sidor 17 - 28
Språk sv
Länkar www.nationalekonomi.se/sites/defaul...
Ämnesord Boendesegregation, Utbildning, Sverige, Invandrare
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Sociologi, Nationalekonomi, Social och ekonomisk geografi

Sammanfattning

Det finns många skäl till att unga som växer upp i socialt utsatta områden inte slutför gymnasiet. Vi undersöker vilka som inte gör detta med hjälp av registerdata för alla 16-åringar som var bosatta i något av de tre storstadsområdena 2001. Resultaten bekräftar att sannolikheten att inte ha gått ut gymnasiet vid 21 års ålder är relaterad till föräldrarnas utbildning och inkomster. Sannolikheten att inte ha gått ut gymnasiet är högre om det i det grannskap där den unge växer upp finns exempel – en förälder eller andra vuxna – på att lång utbildning inte leder till egenförsörjning.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?