Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Kritiskt tänkande i skola… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Just nu är det svårt att nå universitetet via telefon på grund av driftstörningar hos Tele2 - Felsökning pågår
Tisdag 25 juni 11:30

Kritiskt tänkande i skolan. Betraktat genom radikal estetik, medialisering och en poetisk performance av Athena Farrokhzad

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Johan Alfredsson
Publicerad i LIR.journal
Volym 8
Sidor 148-165
ISSN 1102-9773
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 148-165
Språk sv
Länkar ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/LIRJ/art...
Ämnesord Poesi, Kritiskt tänkande, Athena Farrokhzad, litteraturdidaktik, estetik och lärande, estetiska uttrycksformer
Ämneskategorier Litteraturvetenskap

Sammanfattning

Over the last decade, the Swedish school system has been discussing the intersection between aesthetics and learning with much enthusiasm. The aim of this article is to show how this discussion can be invigorated by contemporary poetic practice, and how focus thus can be shifted from what Jan Thavenius has labelled »market aesthetics« and »modest aesthetics«, to what he labels »radical aesthetics«, i.e. an overriding aesthetics which is critical by nature, and therefore able to permeate the school system. Much contemporary poetry looks upon itself as a critical art form, at least as much as a creative one. The example used in the article – a controversial radio program, and poetic performance from 2014, by Athena Farrokhzad – uses poetry to highlight the ideological and religious discourses of con- temporary – »mediatized« – society. Appropriating the poetic methods she uses, and employing them meta-critically within the classroom, could bring the school system closer to Thavenius’s ideal »radical aesthetics«.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?