Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Social Justice in Swedish… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Inger Erixon Arreman
Marianne Dovemark
Publicerad i Scandinavian Journal of Educational Research
Volym 62
Nummer/häfte 4
Sidor 570-585
ISSN 0031-3831
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 570-585
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1080/00313831.20...
Ämnesord Sweden, post-16 education, preparatory programmes, segregating policies
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete, Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Under a recent national curriculum reform in Sweden within a highly decentralised, competitive, and marketised education system, access to post-16 education is restricted. In this study, we map and analyse the early onset of new preparatory programmes. We draw on interviews with local politicians and school staff in six different municipalities, along with documents and statistics. The study is positioned within a framework of analysis of policy ideas and theoretical perspectives on inclusive education, equal education opportunities, and marketisation. Bernstein’s theoretical concept of “pedagogic rights” serves as a lens for the interpretation of the findings. The study suggests that the preparatory programmes tend to have marginalising effects for vast numbers of 16 plus students, in contrast to wider policy aims of social and economic inclusion and employability.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?