Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Psychological perspective… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Psychological perspectives on parents' division of parental leave

Licentiatsavhandling
Författare Monica Lidbeck
Datum för examination 2016-10-13
Opponent at public defense Inga Tidefors
Förlag University of Gothenburg
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Språk en
Ämnesord parental leave, family life, fathers, mothers, parenting, paternal involvement, parenting stress, Sweden
Ämneskategorier Psykologi

Sammanfattning

Licentiatavhandlingen utforskar psykologiska aspekter av föräldrars fördelning av föräldraledigheten. Hur beskriver föräldrar erfarenheter av att dela lika på föräldraledigheten? Hur påverkas föräldrar psykologiskt, i termer av upplevd stress, av hur föräldraledigheten fördelas? I Sverige ger föräldraförsäkringen föräldrar lika rätt att vara hemma med barnet. När föräldraförsäkringen introducerades 1974 var syftet tvåfaldigt; att båda föräldrarna kan vara närvarande föräldrar och ha en försörjande roll i familjen. Varje förälder tilldelas 240 dagar, varav 90 dagar är individuellt reserverade, resterande dagar kan överlåtas mellan föräldrarna. Cirka en fjärdedel av föräldradagarna tas ut av män, och ungefär 13 % av föräldrarna delar lika på föräldraledigheten. Även om båda föräldrarna sedan drygt 40 år har möjlighet att dela på föräldraledigheten, vet vi ännu inte så mycket om hur fördelning av föräldraledighet påverkar föräldraskap och familjeliv. I studie I var syftet att utforska föräldrars erfarenheter av att dela föräldraledigheten lika, med ett särskilt fokus på skiftet mellan dem, när mamma lämnar över ansvaret för barnet och pappa tar föräldraledigt. 24 föräldrar intervjuades om deras erfarenheter av att skifta föräldraledighet innan deras barn fyllt ett år. Tematisk analys resulterade i tre teman som fanns representerade i alla intervjuer, vilka beskrev processen att skifta föräldraledighet som (1) ideal uppväger motståndet, (2) mamma överlämnar ansvar och kontroll till pappa i skötseln av barnet, (3) betydelsefulla erfarenheter som ökar ömsesidig förståelse. Föräldrarna betonade betydelsen av pappans delaktighet och engagemang i processen att skifta föräldraledighet och att ansvar överlämnades från mamma till pappa. Föräldrarna beskrev att deras delade erfarenheter ökade förståelse för varandra i vardagen. I studie II var syftet att jämföra föräldrars upplevda föräldrastress vid 6 och 18 månader efter barnets födsel mellan de som planerade och delade lika på föräldraledigheten, med de som planerade och fördelade föräldraledigheten mer traditionellt, så att mamman tog mest föräldraledigt. Deltagarna bestod av 280 föräldrar som besvarade SPSQ, Swedish Parenthood Stress Qustionnaire, om upplevd föräldrastress vid 6 månader och 18 månader efter barnets födelse. Resultaten visade att de föräldrar som inte delat lika på föräldraledigheten skattade högre föräldrastress vid 18 månader efter barnets födelse, jämfört med de föräldrar som delat lika på föräldraledigheten. Däremot fanns det inga signifikanta mellan föräldrarnas upplevda föräldrastress när barnen var 6 månader. Vid 18 månader uppvisade män som inte delat föräldraledigheten lika mest föräldrastress. De två studierna visar på att föräldrars fördelning av föräldraledighet berör psykologiska processer inom familjen, som överförande av ansvar och kontroll när föräldrar delar föräldraledigheten lika och att föräldrar som inte delade föräldraledigheten lika uppvisade mer upplevd föräldrastress än de som delade lika. Eftersom forskningsområdet inte är så utforskat behövs ytterligare studier för att bekräfta resultaten. För föräldrar och de som stödjer föräldrar i olika sammanhang, kan en ökad kunskap om psykologiska faktorer vid fördelning av föräldraledighet bidra till diskussioner om hur familjelivet utformas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?