Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Fri kärlek – för vem? Res… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fri kärlek – för vem? Respektabilitet och konstruktionen av "fri kärlek" i Frida Stéenhoffs dramatext Lejonets unge

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Sandra Grehn
Publicerad i Tidskrift för Genusvetenskap
Volym 37
Nummer/häfte 2
Sidor 33-56
ISSN 1654-5443
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 33-56
Språk sv
Länkar ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/issu...
Ämnesord Frida Stéenhoff, Lejonets unge, fri kärlek, respektabilitet, intersektionelitet
Ämneskategorier Litteraturvetenskap, Scenkonst, Teatervetenskap

Sammanfattning

In this article, respectability and the construction of “free love” is investigated in Swedish feminist debater and playwright Frida Stéenhoff’s (1865–1945) drama Lejonets unge (1896). In 1897 the first production of the drama was set in the small town of Sundsvall in Sweden and caused a public storm because of its plea for free love for both men and women. Through an intersectional perspective, where the axes of class, gender, sexuality, religion, nationality and age are central and with a starting point in Beverly Skegg’s concept “respectability” I investigate how free love is constructed in the drama. I also link the construction of free love to the historical context of the debate concerning sexual morality and marriage, which was intense in society and literature in Scandinavia in the late 19th century.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?