Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Reflekterande och matemat… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Reflekterande och matematiserande barn - en utmaning

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Cecilia Kilhamn
Susanne Frisk
Publicerad i Nämnaren
Nummer/häfte 3
Sidor 9-14
ISSN 0348-2723
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 9-14
Språk en
Ämnesord matematik, ROMB, frågor, helklassamtal
Ämneskategorier

Sammanfattning

Vilka didaktiska strategier fungerar för att stärka elevernas matematiska förmågor? När målet med undervisningen förändras från att lära ut matematiska procedurer och faktakunskaper till att utveckla förmågan att kommunicera och argumentera matematiskt ställs läraren inför nya utmaningar. I den här artikeln ska vi beskriva några didaktiska strategier som provas ut i ett projekt i Göteborg.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?