Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Förhör med förskolebarn i… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förhör med förskolebarn i polisutredningar

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Mikaela Magnusson
Sara Landström
Publicerad i Brottsoffermyndighetens viktimologiska forskarkonferens
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Språk en
Ämnesord barnförhör, förskolebarn, rättspsykologi, vittnesmål
Ämneskategorier Psykologi, Tillämpad psykologi

Sammanfattning

Att planera och genomföra utredande förhör med förskolebarn är en svår uppgift som kräver hög kompetens i form av kunskap, lämplighet och praktisk färdighet. I utredningar vid misstanke om sexuella övergrepp är barnets utsaga ofta är det enda och därmed avgörande beviset. Det är därför högst bekymmersamt att den metod som idag lärs ut och används av barnutredare inte är anpassad till förhör med förskolebarn. Med Brottsoffermyndighetens stöd undersöker vi om en ny forskningsförankrad förhörsteknik, den Sekventiella metoden, kan vara en möjlig åtgärd för att förbättra kvaliteten på dessa förhör. Föreliggande presentation syftar till att beskriva tre pilotstudier till projektet. Studie I består av en granskning av 57 rättsfall rörande sexuella övergrepp mot förskolebarn, där vi bland annat kartlagt barriärer och underlättande faktorer för att barn ska berätta om övergrepp under polisförhör. Studie II är en omfattande litteraturöversikt av internationell forskning kring den metod som i dagsläget används i Sverige, det så kallade NICHD protokollet. Fokus riktades mot användbarheten av metoden vid förhör med förskolebarn. Studie III består av semi-strukturerade intervjuer med erfarna barnutredare vid svensk polis, där vi undersökte deras upplevelse av att använda NICHD protokollet i det dagliga arbetet. Sammantaget belyser de tre studierna olika problem och svårigheter med rådande metod för att förhöra förskolebarn.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?