Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Education, occupational c… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Education, occupational class, and cognitive decline in preclinical dementia

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare D. Cadar
A. M. Piccinin
S. M. Hofer
Boo Johansson
G. Muniz-Terrera
Publicerad i GeroPsych: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry
Volym 29
Nummer/häfte 1
Sidor 5-15
ISSN 1662-9647
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Sidor 5-15
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1024/1662-9647/a00013...
Ämnesord Aging, Cognitive decline, Dementia, Fluid and crystallized abilities, Preclinical
Ämneskategorier Geriatrik, Arbetsterapi, Psykologi

Sammanfattning

We investigated education and occupational influences as markers of cognitive reserve in relation to cognitive performance and decline on multiple fluid and crystallized abilities in preclinical dementia. From the total sample of 702 participants stemming from the OCTO-Twin Study (Sweden), aged 80+ at baseline in 1992-1993, only those who developed dementia during the study period (N = 127) were included in these analyses. Random effects models were used to examine the level of performance at the time of dementia diagnosis and the rates of decline prior to diagnosis. The results demonstrated that both fluid and crystallized abilities decline in preclinical stages, and that education and occupational class have independent moderating roles on the cognitive performance at the time of diagnosis, but not on the rates of decline. © 2016 Hogrefe.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?