Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Scenografisk sinnlighet –… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Scenografisk sinnlighet – i fält med stadens dansare

Kapitel i bok
Författare Astrid von Rosen
Publicerad i Humanister i fält. Metoder och möjligheter
Sidor 121-129
ISBN 978-91-88348-71-5
Förlag LIR.skrifter
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för kulturvetenskaper
Sidor 121-129
Språk sv
Länkar https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/...
Ämnesord fenomenologi, scenografi, Rubicon, dans, sinnlighet, scena-grafera
Ämneskategorier Konst, Konstvetenskap

Sammanfattning

Att »gå ut i fält« har länge fått beskriva en mängd meto­diska praktiker inom flera olika vetenskapsområden. Ofta för­knippas fältstudier med långväga resor till exotiska platser. Men redan botanikern Linné betonade vikten av att undersöka och systematisera även det näraliggande. Hans litterärt gestaltade exkursioner på 1700­talet har också haft en stor inverkan på hur kulturhistorisk forskning bedrivits och presenterats. Det är fortfarande ganska ovanligt att forskare inom huma­niora lämnar skrivbordets avgränsade landskap för mer handfasta studier på fältet. Denna antologi undersöker vad det innebär att kombinera traditionella humanistiska metoder och olika former av fältarbete. Förändras vår syn på forskningen och forskningsobjektet om vi bedriver fältstudier? Blir annorlunda kunskap möjlig och påverkar det i sin tur synen på humaniora som ett eget fält? I sitt bidrag till antologin använder Astrid von Rosen ett utvidgat och aktivistiskt scenografibegrepp för att undersöka och skapa danshistoria tillsammans med andra (praktiker och andra forskare): det vill säga "scena-grafera" den.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?