Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Vilka hörs på Twitter? … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vilka hörs på Twitter?

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Marie Grusell
Lennart Hast
Publicerad i RetorikMagasinet
Volym 2016
Nummer/häfte 57
Sidor 19-22
ISSN 1403-9052
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 19-22
Språk sv
Länkar www.retorikforlaget.se/rmartiklar/v...
Ämnesord Twitter politisk kommunikation
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

På kort tid har sociala medier blivit en etablerad arena för samtal. Nästan halva Sveriges befolkning använder sociala medier en vanlig dag. På många sätt har sociala medier sänkt inträdeströskeln till det offentliga rummet. Den populära föreställningen om sociala medier, att vem som helst kan få genomslag för sina idéer känns därför tilltalande. I traditionella medier har eliten en speciell position; dels i form av att vara avsändare, dels också som källor. Och det är inte ovanligt med aktörer som representerar någon form av politisk-, ekonomisk-, kulturell- eller idrottslig elit. Men hur är det på mikrobloggen Twitter; vilka hörs där?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?