Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Sustaining the life-chanc… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sustaining the life-chance divide? Education for sustainable development and the global biopolitical regime

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Sofie Hellberg
Beniamin Knutsson
Publicerad i Critical Studies in Education
Volym 59
Nummer/häfte 1
Sidor 93–107
ISSN 1750-8487
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Institutionen för globala studier
Sidor 93–107
Språk en
Länkar doi.org/10.1080/17508487.2016.11760...
Ämnesord Biopolitics, education for sustainable development, global, life(style), life-chances, neoliberalism, subjectivity
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Social och ekonomisk geografi, Annan samhällsvetenskap, Annan humaniora, Didaktik, Pedagogik, Globaliseringsstudier

Sammanfattning

What is being sustained in education for sustainable development (ESD)? Drawing on biopolitical theory, this article puts forth the hypothesis that it is in fact the very life-chance gulf that separates wealthy ‘sustainable’ mass consumers from poor ‘sustainable’ subsistence-level populations. Hence, in sharp contrast to the cosmopolitan buzz that characterizes the international policy discourse on ESD, it is argued that ESD feeds into the global life-chance divide as it prepares different populations for entirely different lives and lifestyles. In previous research that has dealt with global aspects of ESD, a dividing line can be drawn between scholars who emphasize tendencies towards neoliberal homogenization and those who highlight contingency, local re-articulations and spaces of contestation. This paper offers a third theoretical position that while sharing a deep unease with global neoliberal government is primarily concerned with its ‘will to divide’. As a corollary of this biopolitical perspective, the paper makes a case for critical empirical research that can lay bare the cracks and contradictions in the grand narrative of ESD as a cosmopolitan ethical enterprise.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?