Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärares muntliga berättan… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärares muntliga berättande i flerspråkiga klassrum

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Ola Henricsson
Publicerad i NNMF5 Abstractsammanställning 2015-12-03
Volym 2015
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

Skolan står idag inför många utmaningar i en föränderlig värld, där en av alla dessa utgörs av att alltfler kommuner och skolor har flerspråkiga elever. Nutida forskare såsom exempelvis Cheeseman & Gapp (2014) och Dougherty (2012) menar att ett sätt att möta dessa utmaningar är att utnyttja muntligt berättande i undervisning. Framför allt att det ökar elevers skolresultat och motivation menar de. Detta utgör bakgrund till det forskningsintresse som här lett till en empirisk studie av svenska pedagoger där de beskriver sina erfarenheter av att berättande i flerspråkiga klassrum.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?