Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

”Kluvenhetens momentum” –… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

”Kluvenhetens momentum” – på jakt efter högskolepedagogiska principer för att utnyttja lärarstudenters kluvenhet mellan lärar- och -student

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Johan Alfredsson
Publicerad i Högskolepedagogiska texter
Sidor 1-10
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 1-10
Språk sv
Länkar pil.gu.se/publicerat/texter
Ämnesord Teacher training, teaching dilemma, learning support
Ämneskategorier Lärande

Sammanfattning

I detta paper utgår jag ifrån vilka högskolepedagogiska överväganden som går att göra utifrån det faktum att varje lärarstudent är student i lärsituationen under utbildningen, och pedagog i lärsituationen efter utbildningen, dit lärarutbildningen syftar. Jag talar om denna grundläggande förutsättning som en kluvenhet mellan de två delarna ”lärar-” och ”-student” i ordet ”lärarstudent”, en kluvenhet som många lärarstudenter har, och bör ha. I min egen undervisningspraktik från olika lärarutbildningar upplever jag att denna kluvenhet alltid är en betydelsefull högskolepedagogisk faktor i en förhållandevis svår balansakt mellan de två lärsituationerna. Fel använt tenderar det momentum som kluvenheten därmed innebär att fort ett problem i undervisningen, med resultatet att studenterna inte känner sig bekväma med vare sig den litteratur eller den undervisning som används på deras lärarutbildningskurser. I mitt paper utreder jag några metoder för att genom att verbalisera detta momentum göra det till ett stöd i lärandet, något som kan hjälpa studenterna att se sin egen lärarprofessionalitet, sina styrkor och svagheter, och att i första hand vara en närvarande auktoritet (i ordets bästa bemärkelse) och låta relationen och kommunikationen mellan elever och lärare vara i fokus.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?