Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Empathic Robotic Tutors f… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Empathic Robotic Tutors for Personalised Learning: A Multidisciplinary Approach

Paper i proceeding
Författare Aidan Jones
Dennis Kuster
Christina Anne Basedow
Patrícia Alves-Oliveira
Sofia Serholt
Helen Hastie
Lee J. Corrigan
Wolmet Barendregt
Arvid Kappas
Ana Paiva
Ginevra Castellano
Publicerad i Lecture Notes in Computer Science - Social Robotics
ISBN 978-3-319-25554-5
Förlag Springer
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för tillämpad informationsteknologi (GU)
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1007/978-3-319-25554-...
Ämnesord Personalisation, Robotic tutor, Human-robot interaction
Ämneskategorier Datorseende och robotik (autonoma system), Människa-datorinteraktion (interaktionsdesign)

Sammanfattning

Within any learning process, the formation of a socioemotional relationship between learner and teacher is paramount to facilitating a good learning experience. The ability to form this relationship may come naturally to an attentive teacher; but how do we endow an unemotional robot with this ability? In this paper, we extend upon insights from the literature to include tools from user-centered design (UCD) and analyses of human-human interaction (HHI) as the basis of a multidisciplinary approach in the development of an empathic robotic tutor. We discuss the lessons learned in respect to design principles with the aim of personalised learning with empathic robotic tutors.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?