Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Heteronormativitet i högr… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Heteronormativitet i högre utbildning - förutsättningar och begränsningar för normkritisk högskolepedagogik

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Malin Sandberg
Publicerad i Föredrag vid Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2015), Göteborgs universitet den 22 oktober 2015.
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Språk sv
Ämnesord normkritisk pedagogik, likabehandling, heteronormativitet
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Med mitt bidrag vill jag initiera en diskussion om arbete med normkritisk pedagogik. Jag kommer i huvudsak att förhålla mig till diskrimineringsgrunden sexuell läggning, men hoppas att efterföljande diskussion ska ha relevans även för andra diskrimineringsgrunder och normsystem. Jag kommer att inleda samtalet med att teckna en bild av de problem som beskrivits dels i studier av hbq-studenters erfarenheter, dels vid granskningar av olika grundutbildningar. Denna inledande redogörelse utgör sedan underlag för en efterföljande gemensam diskussion om förändringsstrategier.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?