Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Land Certification and Sc… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Just nu är det svårt att nå universitetet via telefon på grund av driftstörningar hos Tele2 - Felsökning pågår
Tisdag 25 juni 11:30

Land Certification and Schooling in Rural Ethiopia

Rapport
Författare Heather Congdon Fors
Kenneth Houngbedji
Annika Lindskog
ISSN 1403-2465
Förlag University of Gothenburg
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Centrum för globalisering och utveckling (GCGD)
Institutionen för nationalekonomi med statistik
Språk en
Länkar hdl.handle.net/2077/40582
Ämnesord Schooling, Child labor, Land administration, Property rights, Ethiopia
Ämneskategorier Nationalekonomi

Sammanfattning

This paper investigates the impact of a rural Ethiopian land certification program on schooling. Our hypothesis is that formal property rights facilitate land inheritance, reducing the net benefit of schooling for children who will inherit the land. Formal rights also decrease the need for activities to secure continued access to the land, reducing the cost of schooling for all children. The results suggest a positive overall effect on school enrollment. However, grade progress of oldest sons, who are most likely to inherit the land, worsens. Our complementary analysis on child labor suggests a differential impact in the two zones studied.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?