Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Inferno i trötthetssamhäl… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Inferno i trötthetssamhället: En scenografisk analys av Ett drömspel i Oslo 2014

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Astrid von Rosen
Publicerad i Arche
Nummer/häfte 52-53
Sidor 307-315
ISSN 2000-7817
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för kulturvetenskaper
Sidor 307-315
Språk sv
Länkar www.freudianska.org/tidskrift/52_53...
Ämnesord Strindberg, Ett drömspel, scenografi, trötthetssamhället, Oslo
Ämneskategorier Konstvetenskap

Sammanfattning

Ur "Arche", av Per Magnus Johansson: "Astrid von Rosen har sett en uppsättning av Ett drömspel i Oslo hösten 2014, det vill säga i vår nutid och det trötthetssamhälle vi lever i. Det framkommer att boken Trötthetssamhället (2009) av Byung-Chul Han spelade en stor roll i regissör Calixto Bieitos och scenograf Rebecca Ringsts arbete med föreställningen. Och föreställningen blir ett inferno, enligt von Rosens scenografiska analys. Perspektivet på världen uppochnedvänt. Att Strindbergs så kallade infernotid föregick Ett drömspel är emellertid rättvänt, men att det är som om helvetet brakat löst på nytt blir en tanke som framträder ur von Rosens analys. Om Indras dotters återkommande fras att det är synd om människorna kan läsas i skiftande stämning, så driver scenografin i denna föreställning åskådaren (von Rosen) att tydligt se det Han benämner som ett neuralt våld av positivitet i vårt samtids samhälle och som enligt honom leder till 'ett slags infarkter, som beror på att det finns [...] för mycket av samma sak i dagens samhälle'. Det blir en ifrågasättande föreställning, hävdar von Rosen." s. 7.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?