Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Big Data and Journalism: … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Big Data and Journalism: Epistemology, expertise, economics, and ethics

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Seth Lewis
Oscar Westlund
Publicerad i Digital Journalism
Volym 3
Nummer/häfte 3
Sidor 447-466
ISSN 2167-0811
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 447-466
Språk en
Länkar http://dx.doi.org/10.1080/2167081...
Ämnesord algorithms, big data, computational journalism, epistemology, expertise, media economics, media innovation, journalism ethics, technology
Ämneskategorier Företagsekonomi, Sociologi, Medie- och kommunikationsvetenskap, Medievetenskap, Kommunikationsvetenskap, Mänsklig interaktion med IKT, Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning, Annan samhällsvetenskap

Sammanfattning

Big data is a social, cultural, and technological phenomenon—a complex amalgamation of digital data abundance, emerging analytic techniques, mythology about data-driven insights, and growing critique about the overall consequences of big-data practices for democracy and society. While media and communication scholars have begun to examine and theorize about big data in the context of media and public life broadly, what are the particular implications for journalism? This article introduces and applies four conceptual lenses—epistemology, expertise, economics, and ethics—to explore both contemporary and potential applications of big data for the professional logic and industrial production of journalism. These distinct yet inter-related conceptual approaches reveal how journalists and news media organizations are seeking to make sense of, act upon, and derive value from big data during a time of exploration in algorithms, computation, and quantification. In all, the developments of big data potentially have great meaning for journalism’s ways of knowing (epistemology) and doing (expertise), as well as its negotiation of value (economics) and values (ethics). Ultimately, this article outlines future directions for journalism studies research in the context of big data.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?